Hoe vol is jouw emmer ? 

De dag van vandaag worden wij geconfronteerd met een overvloed aan prikkels die altijd en overal aanwezig zijn: 7/7 en 24/24. Het stopt nooit, en dat maakt ons ziek: fysiek én mentaal. Hoe groter de belasting is, hoe kleiner de belastbaarheid…

Het is belangrijk om zowel fysiek als mentaal te kunnen afwisselen tussen inspanning en ontspanning. Naast een gezonde manier van eten en drinken, is ook de balans tussen rust en beweging een must.
We moeten actief kunnen “doen” maar af en toe ook zonder prikkels kunnen “zijn”.

Ook interactie met anderen is essentieel: sociale contacten, erbij horen, gedachten en gevoelens kunnen uiten,… Het zijn stuk voor stuk basisbehoeften om te kunnen incasseren en om het leven aan te kunnen.

Wacht niet tot jouw emmer overloopt. Want veerkrachtig in het leven staan, kan je leren!
Kies daarom tijdig voor professionele begeleiding, op maat van jouw leven en persoonlijkheid!

Een veerkrachtig persoon neemt de regie over zijn/haar leven en heeft reële verwachtingen over zichzelf, de toekomst en het leven.

Iemand die bewust en positief in het leven staat, kan incasseren en neemt verantwoordelijkheid voor zaken waarop hij/zij invloed heeft, maar kan ook aanvaarden, relativeren en loslaten wanneer dat niet zo is. 

Souplesse om met het leven om te gaan 

  • je persoonlijke kracht te kennen,
    maar evenzeer je eigen valkuilen, en hoe deze te vermijden,
  • doelen stellen,
    maar ook een plan op te maken om deze te verwezenlijken,

  • je plannen bijstellen waar nodig,
    of de weg ernaar toe anders vorm te geven wanneer nodig,
  • voldoende sociale contacten onderhouden,
    maar ook zelfredzaam zijn,

  • zorgen voor je energieniveau,
    maar ook 
    waken over een gezonde balans tussen doen en zijn

Voorwaarde voor het ontwikkelen van veerkracht is
een goede balans tussen WILLEN, KUNNEN en ZIJN

“You can go to the gym, drink your juice and take your vitamins, but if you don’t deal with the stuff going on in your heart and your head, you will still be unhealthy.”

Simple Reminders